Experiences and Internships in the Reality of the Health Unic System in Dentistry training: an experience report

Versions

PDF (Português (Brasil))

Keywords

Health Education
Education
Dental
Public Health Salud Pública
Educación para la salud Educación odontológica Saúde Pública. Educação em Saúde. Educação em Odontologia

How to Cite

de Sousa, F. S. (2024). Experiences and Internships in the Reality of the Health Unic System in Dentistry training: an experience report. Tempus – Actas De Saúde Coletiva, 14(4), 150–163. https://doi.org/10.18569/tempus.v14i4.2758 (Original work published December 28, 2023)

Abstract

It is an experience report that seeks to reveal the importance, for health professionals during their training, of the knowledge of how the brazilian public health system works in theory and practice.The Ministry of Health, in partnership with other institutions, formulated a project that involved interdisciplinary internships for this to be developed. In the field of Dentistry, the Flexnerian model has influenced the training of professionals for decades. There was a revision in the National Curricular Guidelines of the course, in 2019, in which the need for the general profile of the dentist was reiterated. It was ensured that internships in the field of collective health are essential and make health care, decision making, communication, leadership, management and continuing education the competences of the graduates of the course. Thus, training in Dentistry must go beyond the performance of the dentist in a clinic or office. It is necessary to recognize action in all nuclei of collective health and experiences in this sense can awaken an effect of discomfort and desire for action by each participant within their educational institutions and in the choice, in the future, of where they will act. The breaking of barriers and built-in visors contributes to the formation of subjects that can be strategic to enhance the organization and management of SUS.

https://doi.org/10.18569/tempus.v14i4.2758
PDF (Português (Brasil))

References

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas; 1988. 498 p.

Brasil. Lei 8.142, de 28 de dezembro de 1990. Dispõe sobre a participação da comunidade na gestão do Sistema Único de Saúde e sobre as transferências intergovernamentais de recursos financeiros na área da saúde e dá outras providências. Brasília; 1990. 2 p.

Brasil. Lei 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília; 1990. 13 p.

Araújo D, Miranda MCG de, Brasil SL. Formação de profissionais de saúde na perspectiva da integralidade. Rev Baiana Saúde Pública. 2007;31(supl. 1):20–31.

Costa DAS, da Silva RF, Lima VV, Ribeiro ECO. Diretrizes curriculares nacionais das profissões da Saúde 2001-2004: análise à luz das teorias de desenvolvimento curricular. Interface Commun Heal Educ. 2018;22(67):1183–95.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação. Ver-SUS/Brasil: cadernos de textos. Brasília: Ministério da Saúde; 2004. 304 p.

Batista CB. Movimentos de reorientação da formação em saúde e as iniciativas ministeriais para as universidades. Barbarói. 2013;(38):97–125.

Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. PRÓ-SAÚDE: Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde. Editora do. Brasília; 2007. 78 p.

Batista MJ, Gibilini C, Kobayashi HM, Ferreira LL, Silva C, Rosário L. Relato de experiência da interação entre universidade, comunidade e Unidade de Saúde da Família em Piracicaba, SP, Brasil. Arq em Odontol. 2010;46(3):144–51.

Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei no 9394, 20 de dezembro de 1996. In: Diário Oficial da União 1996 [Internet]. 1996. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L7802.htm

Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. A aderência dos cursos de graduação em Enfermagem, Medicina e Odontologia às Diretrizes Curriculares Nacionais [Internet]. 1a. Ministério da Saúde, organizador. Brasília; 2006. 162 p. Available at: http://abeno.org.br/arquivos/downloads/download_20111215103241.pdf

Toassi RFC, Ely LI. Integração entre currículos na educação de profissionais da saúde: a potência para educação interprofissional na graduação. Interface Commun Heal Educ. 2018;22(supl. 2):1563–75.

Toassi RFC, Stobäus CD, Mosquera JJM, Moysés SJ. Curriculo integrado no Ensino de Odontologia: novos sentidos para a formação na área da saúde. Interface Commun Heal Educ. 2012;16(41):529–42.

Silveira JLGC da, Garcia VL. Mudança curricular em odontologia: significados a partir dos sujeitos da aprendizagem. Interface Commun Heal Educ. 2015;19(52):145–58.

Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. In 2019. p. 1–8.

Fonsêca GS, Junqueira SR, Araújo ME De. Modelo lógico-ideal para o estágio curricular supervisionado: a educação pelo trabalho na formação odontológica. Rev da ABENO. 2015;15(2):2–11.

Alberti TF, Abegg I, Costa MRJ, Titton M. Dinâmicas de grupo orientadas pelas atividades de estudo: desenvolvimento de habilidades e competências na educação profissional. Rev Bras Estud Pedagógicos. 2014;95(240):346–62.

Kashiwakura HK, Gonçalves A de O, Silva RMP da. Atenção Primária à Saúde: elementos de continuidade e mudanças na saúde do Distrito Federal. Saúde em Debate. 2016;40(111):49–62.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Especiailzada e Temática. Centros de Atenção Psicossocial e Unidades de Acolhimento como lugares da atenção psicossocial nos territórios: orientações para elaboração de projetos de construção, reforma e ampliação de CAPS e de UA [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2015. 44 p. Available at: www.saude.gov.br/bvs

Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Orientações Técnicas: Centro de Referência de Assistência Social – CRAS. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome; 1997. 72 p.

Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Orientações Técnicas: Centro de Referência Especializado de Assistência Social – CREAS. Brasil LTD. Brasília; 2011. 120 p.

Minayo MC de S. O desafio do conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 1o ed. São Paulo: Hucitec - Abrasco; 1992. 269 p.

Carrapato P, Correia P, Garcia B. Determinante da saúde no Brasil: a procura da equidade na saúde. Saúde e Soc. 2017;26(3):676–89.

Stronks K, Hoeymans N, Haverkamp B, Den Hertog FRJ, Van Bon-Martens MJH, Galenkamp H, et al. Do conceptualisations of health differ across social strata? A concept mapping study among lay people. BMJ Open. 2018;8:e020210.