Social movements role to combat arbovirosis
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Arboviruses
Communication
Health education
Nursing Arbovirus
Comunicación
Educación para la salud
Enfermería
Movimientos sociales Arboviroses
Comunicação
Educação em Saúde
Enfermagem
Movimentos Sociais

How to Cite

Amadigi, F. R., Falconi Vieira Gonçalves, G. ., Porfírio Will Castro, L. S. E. ., Famer Rocha, C. M. ., Ramos Machado, R. ., Marzola, V. D. ., & Machado Mendonça, A. V. . (2025). Social movements role to combat arbovirosis. Tempus – Actas De Saúde Coletiva ISSN 1982-8829, 17(1), 78–95. https://doi.org/10.18569/tempus.v17i1.3089

Abstract

Background: Arboviruses are diseases caused by arboviruses, that is, viruses that are transmitted to hosts (generally, mosquitoes and ticks) and from them to humans, through the bite. These diseases are reasons of major concern in public health worldwide and, among the most important arboviruses for human health, are those transmitted by insects (culicidae), especially those of the Culex and Aedes genera. Aim: To know the perceptions and practices of social movements in the engagement against arboviruses (Dengue, Zika and Chikungunya). Methodology: This is an exploratory descriptive qualitative research, which had as participants 8 community leaders from the neighborhoods with the highest number of Aedes outbreaks, in the city of Florianópolis, SC. Data were collected through semi-structured interviews carried out in online format, via Google Meet, and analyzed according to the technique of collective subject discourse (approved by CEP-UnB, under number: 3,171,817, CAAE: 75119617.2.0000.0030). Results: The results were organized into 4 thematic categories: Recognition of arboviruses as a public health problem, Activities developed by movements in the fight against arboviruses, Shared actions with the health unit, and Challenges in facing arboviruses. It was observed that the participants presented satisfactory knowledge about the arboviruses theme. Some weaknesses were identified, such as the precariousness of inspection by the public sector and the low popular participation in education and combating arboviruses. Conclusion: The results point to satisfactory knowledge on the part of the leaders and show a desire to improve the actions developed by them with the community against the vector of arboviruses.

https://doi.org/10.18569/tempus.v17i1.3089
PDF (Português (Brasil))

References

Donalisio MR, Freitas ARR, Von Zuben APB. Arboviroses emergentes no Brasil: desafios para a clínica e implicações para a saúde pública. Rev Saúde Pública. 2017;51(30):1-6. https://doi.org/10.1590/S1518-8787.2017051006889

Andrade CWQ, Caldas LNM, Júnior AHSC. Ação popular contra a Dengue: educação em saúde em comunidade rural de Petrolina/PE. Rev Ensino Ciênc Inov Saúde. 2021;2(2):13-7. http://recis.huunivasf.ebserh.gov.br/index.php/recis/article/view/157/54

Barbosa JSD, Batista DL. As mídias sociais na educação. In: Colóquio Internacional. Eixo Temático 8 - Tecnologia, Mídias e Educação. São Cristóvão: UFS; 2011. p.1-14. https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10374/3/25.pdf

Sales FMS. Health education actions for the prevention and control of dengue fever: a study at Icaraí, Caucaia, Ceará State, Brazil. Ciênc Saúde Coletiva. 2008;13(1):175-84. https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000100022

Passos ADC, Rodrigues EMS, Dal-Fabbro AL. A experiência do controle do Dengue em Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. Cad Saúde Pública. 1998;14:S123-8. https://doi.org/10.1590/S0102-311X1998000600011

Lefevre F, Lefevre AMC. Discourse of the collective subject: social representations and communication interventions. Texto Contexto Enferm. 2014;23(2):502-7. https://doi.org/10.1590/0104-07072014000000014

Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466 de 12 de dezembro de 2012. Brasília: Conselho Nacional de Saúde; 2012. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf

Gerschman S. A Democracia Inconclusa: um estudo da Reforma Sanitária brasileira. 2nd ed. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2004. 272p. https://doi.org/10.7476/9788575415375

Borges SMAA. Importância epidemiológica do Aedes Albopictus nas Américas [dissertation]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2001. https://doi.org/10.11606/D.6.2001.tde-01032002-131833

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Diretrizes nacionais para prevenção e controle de epidemias de Dengue. Brasília: Ministério da Saúde; 2009. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_nacionais_prevencao_controle_dengue.pdf

Colazo MC. Ações intersetoriais com vistas à diminuição da incidência de Dengue no PSF Santana/Arraial D’Angola [monograph]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais; 2015. https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/6079.pdf

Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Ministério da Saúde. Recomendação nº 001, de 27 de janeiro de 2022. Brasília: Conselho Nacional de Saúde; 2022. http://conselho.saude.gov.br/images/Resolucoes/2022/reco001.pdf

Medina MG, Giovanella L, Bousquat AEM, Mendonça MHM, Aquino R. Atenção primária à saúde em tempos de covid-19: o que fazer? Cad Saúde Pública. 2020;36(8):e00149720. http://cadernos.ensp.fiocruz.br/static//arquivo/1678-4464-csp-36-08-e00149720.pdf

Mafra RLM. Vestígios da Dengue no anúncio e no jornal: dimensões acontecimentos e formas de experiência pública na (da) cidade [thesis]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais; 2011. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-8PPLZ8

Silva CMC, Meneghim MC, Pereira AC, Mialhe FL. Educação em saúde: uma reflexão histórica de suas práticas. Ciênc Saúde Coletiva. 2010;15(5):2539-50. https://www.scielo.br/j/csc/a/J4m8jxD5KNyDyzBsLKLPnvC/?lang=pt

Marzochi KBF. Dengue endêmico: o desafio das estratégias de vigilância. Rev Soc Bras Med Trop. 2004;37(5):413-5. http://dx.doi.org/10.1590/s0037-86822004000500009

Falkenberg MB, Mendes TPL, Moraes EP, Souza EM. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciênc Saúde Coletiva. 2014;19(3):847-52. https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013

Oliveira FMCSN, Ferreira EC, Rufino NA, Santos MSS. Educação permanente e qualidade da assistência à saúde: aprendizagem significativa no trabalho da enfermagem. Aquichan. 2011;11(1):48-65. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972011000100005&lng=en

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Tempus – Actas de Saúde Coletiva ISSN 1982-8829